Page 43 - Hud&Helse nr. 3/2017
P. 43

Ung og kronisk syk i skolen

Under Arendalsuka inviterte PEF-ung til politisk debatt om hvordan man kan gjøre skolen best
mulig for kronisk syke barn og unge.

Tekst: Siri Lønseth Holm                                          tid til å følge opp hver enkelt elev. På den måten skal lærerne
Foto: Eli Synnøve Gjerde                                          få bedre tid til å tilpasse undervisningen, også for kronisk
                                                                  syke elever. SV ønsker i tillegg å flytte ansvaret for å skaffe
I diskusjonspanelet satt Tobias Strandskog fra Høyre, Mali        vurderingsgrunnlag fra elevene til lærerne også i
Steiro Tronsmoen fra SV, Isabel Engan fra Unge funksjons­         videregående skole.
hemmede og forbundsleder Ragnar Akre-Aas i PEF. Ifølge
Engan var dette første gang i løpet av de fire årene hun          Det var bred konsensus i panelet om at nøkkelen til å skape
hadde deltatt på Arendalsuka, at det ble arrangert en debatt      en skole med best mulig tilpasning for kronisk sykdom ligger
med dette temaet.                                                 hos lærerne. Kunnskap og bevissthet er nødvendig for å sikre
                                                                  at elevene blir ivaretatt. Ragnar Akre-Aas fremhevet at
Variert tilrettelegging                                           pasiento­ rganisasjoner som PEF kan være med å gi informasjon
Monica Kristensen og Aurora Kobernus fra ungdomsstyret            og kunnskap til lærere og andre som jobber med barn og
innledet med å fortelle hvordan de har opplevd egen skoleg­ ang   unge, om det skapes arenaer for det.
og ungdomstid. De representerer et bredt spekter av erfaringer
gjennom sine skoleløp, og har hatt ulike erfaringer med hensyn
til hvordan skolen har tilrettelagt for dem igjennom oppveksten.

Igjennom debatt og spørsmål fikk politikerne mulighet til         Engasjerte tilhørere
å diskutere og å komme med sine løsninger på utfordringer         I løpet av debatten ble temaer som hvordan håndtere
mange i skolen står ovenfor. Høyres Tobias Strandskog trakk       fraværet som følger med behandling, finansieringen av
særlig frem at man vil innføre et oppfølgingsteam i kommunene     pasientorganisasjoner og sammenhengen mellom helseplager
for bedre oppfølging av pasienter med kroniske sykdommer.         tidlig i livet og avhengighet av offentlige ytelser i voksen
Slike team skal også være med på å gjøre koordineringen           alder diskutert. Det var stort engasjement i salen da det ble
med skolen enklere. I tillegg la han vekt på at lærer­            åpnet for spørsmål.
utdanningen, samt etter- og videreutdanningen av lærere,
må sette de i bedre stand til å jobbe med elever som har          PEF og PEF-ung lyktes godt med å løfte de problem­
utfordringer uansett om det er fysisk, psykisk, psykososialt      stillingene mange kronisk syke barn og unge møter i skolen.
eller knyttet til læring.                                         For å bygge bevissthet og kunnskap rundt problemer mange
                                                                  av våre medlemmer møter, er det viktig å fortsette jobben
Læreren er nøkkelen                                               med å sette den politiske dagsordenen. Dette kan gjøres
SVs Mali Steiro Tronsmoen ønsket spesielt en norm for hvor        gjennom arrangementer som Arendalsuka og annet
mange elever man skal ha per lærer, for å gi lærerne bedre        interessepolitisk arbeid.

Fra venstre: Isabel Engan, Aurora Kobernus, Mali Steiro Tronsmoen og Monica B. Kristensen. Alle deltok i seminaret «Ung og kronisk syk
i skolen».

                                                                                                                                                 HUD & HELSE ? NR. 3 2017 ? 43
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48