Page 19 - Hud&Helse nr. 1/2017
P. 19
stressmestring (mindfulness og yoga), ulik « Det oppfølgingsavtalene med legen avlyst, mens
fysisk aktivitet og livsstilslære som ble syntes å være et ingen ble avlyst i kontrollgruppa.
tilbudt av et tverrfaglig helseteam (27).
Resultatene viste at studiegruppen manglende helhetlig Diskusjon
hadde signifikant bedre Målet med denne artikkelen har
gjennomsnittlig skår på Psoriasis fokus på tema som vært å beskrive innholdet i pasient
Area and Severity Index (PASI) livsstilstiltak eller ønsket undervisning og self-management-
(som måler alvorlighetsgrad av atferdsendring, som for intervensjoner for pasienter med
psoriasis), sammenlignet med psoriasis, og å evaluere deres
kontrollgruppen (som fikk vanlig effekt. Dessverre oppnådde vi ikke
medisinsk behandling). Dette både eksempel økt fysisk noen sterke konklusjoner, særlig
etter tre og seks måneder, men ikke på grunn av svak metodisk kvalitet
etter ni måneder. Det var aktivitet, vektnedgang (20;21;25;28;30;33) og små effekt
betydningsfulle forskjeller i størrelser (22–24;30). De viktigste
eller røykeslutt
sykdomsrelatert livskvalitet (DLQI) effektmålene var relatert til sykdommens
etter tre måneder, men ikke etter seks og i studiene. » alvorlighetsgrad [35–37,42], kunnskap
ni måneder. Alvorlighetsgraden av [18,38,39,44] og livskvalitet [37–40,42], så
depresjon var også bedre for studieg ruppen på vel som forskjellige aspekter ved psykologiske
alle tre oppfølgingstidspunkt. Deltakerne påvirkninger av å leve med psoriasis. PASI var det
i studiegruppa hadde også høyere fysisk aktivitetsnivå eneste objektive effektmålet, noe som tyder på at det er
gjennom hele studieperioden. begrensede alternativer for hvordan måle effekt av
pedagogiske tiltak hos personer med psoriasis.
De to mindre omfattende intervensjonene rapporterte ingen
signifikante forskjeller mellom gruppene med hensyn til De fleste spørreskjemaene eller instrumentene for å måle effekt
hovedutfallsmål. En engelsk pilotstudie utført av Esser med av undervisningen var utviklet av forskerne selv [18,38,39,44],
flere (22) manglet statistisk styrke til å oppdage klinisk og vurdering av validitet (gyldighet) ble bare beskrevet i en av
relevante forskjeller i PASI og DLQI mellom gruppene. studiene [18]. Det virker derfor som det fortsatt er et gap i vår
Gradwell med flere (23) rapporterte at det ikke var noen kunnskap om pasienter med psoriasis, og deres pedagogiske
forskjell i livskvalitet (DLQI) mellom gruppene i sin studie, behov. Det synes videre å være et stort behov for nye validerte
selv om begge grupper hadde forbedret DLQI-skåren med måleinstrumenter, for å vurdere kunnskap mer objektivt. Det
om lag tre poeng etter seks uker. Her hadde studiegruppen syntes også å være et manglende helhetlig fokus på tema som
som fikk oppfølging av sykepleier i etterkant av konsultasjon livsstilstiltak eller ønsket atferdsendring, som for eksempel økt
hos hudlege betydelig større kunnskap på enkelte områder, fysisk aktivitet, vektnedgang eller røykeslutt i studiene, med
for eksempel i forhold til varighet av behandling og hvordan unntak av studien utført av Bostoen et al. [42]. Bedring i self-
få ordnet seg nye resepter. I studiegruppen ble også 33 % av efficacy eller mestringstro som er et nøkkelbegrep innenfor
egenmestring (self management) [32], var ikke fokus i noen av
1234567 de vurderte studiene.
Bostoen, 2012 + ? ? + + – + Konklusjonene fra denne oversiktsartikkelen er derfor
Ersser, 2011 + + ? – ? + ? begrenset. Antydningene om at pedagogiske og self-
management-intervensjoner virkelig har potensiale til
Fortune, 2002 and 2004 – – ? – – ? ? å påvirke alvorlighetsgraden av psoriasis, gi økt kunnskap og
Gradwell, 2002 + + + + – + – forbedre livskvalitet, ble overskygget av metodiske svakheter
Lora, 2009 + + ? – ? – ? og dårlig rapportering. Det var en betydelig mangel på
self-management-fokus, og sammenlignet med andre kroniske
Pagliarello, 2011 – – – + – ? + tilstander, synes det å være få effektive sykdomstilpassede
Renzi, 2006 – – – + – ? ? undervisningsprogram for pasienter med psoriasis. Den sist
utførte studien (Bostoen et al. (27) fra 2012) hadde generelt
bedre design, gjennomføring og mer helhetlig fokus.
Utfordringen blir nå å videreutvikle denne kunnskapen, for å
utvikle nye og mer effektive intervensjoner.
Rothman, 1980 ? ? – – – ? ? Alle artikkelens referanser er publisert på
www.hudportalen.no/referanser.
Schulte, 1985 – ? ? + – ? ?
Tillatelse til å oversette og republisere et sammendrag av artikkelen,
1. Random sequence generation (selection bias) er gitt av Elsevier Limited (på vegne av «Patient education and
2. Allocation concealment (selection bias) Counseling»).
3. Blinding of paricipants and personnel (performance bias)
4. Blinding of outcome assessment (detection bias) Vil du lese mer?
5. Incomplete outcome data (attrition bias) Har du lyst til å lese originalartikkelen i Patient
6. Selective reporting (reporting bias) Education & Counseling finner du linken her:
7. Other bias http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/
Figur 1: Gjennomgang av forfatternes vurdering av risikoen for S0738399113004060
systematiske feil (Risk of bias, (ROB)) i hver studie.
HUD & HELSE ? NR. 1 2017 ? 19