Page 19 - Hud&Helse nr. 1/2017
P. 19

stressmestring (mindfulness og yoga), ulik                  « Det  oppfølgingsavtalene med legen avlyst, mens

fysisk aktivitet og livsstilslære som ble        syntes å være et     ingen ble avlyst i kontrollgruppa.
tilbudt av et tverrfaglig helseteam (27).

Resultatene viste at studiegruppen            manglende helhetlig                      Diskusjon
hadde signifikant bedre                                                                 Målet med denne artikkelen har

gjennomsnittlig skår på Psoriasis             fokus på tema som                        vært å beskrive innholdet i pasient­
Area and Severity Index (PASI)             livsstilstiltak eller ønsket                 undervisning og self-management-
(som måler alvorlighetsgrad av             atferdsendring, som for                      intervensjoner for pasienter med
psoriasis), sammenl­ignet med                                                           psoriasis, og å evaluere deres
kontrollgruppen (som fikk vanlig                                                        effekt. Dessverre oppnådde vi ikke

medisinsk behandling). Dette både             eksempel økt fysisk                      noen sterke konklusjoner, særlig
etter tre og seks måneder, men ikke                                                    på grunn av svak metodisk kvalitet

etter ni måneder. Det var                     aktivitet, vektnedgang                    (20;21;25;28;30;33) og små effekt­
betydningsfulle forskjeller i                                                          størrelser (22–24;30). De viktigste
                                                 eller røykeslutt
sykdomsrelatert livskvalitet (DLQI)                                                    effektmålene var relatert til sykdommens

etter tre måneder, men ikke etter seks og        i studiene. »        alvorlighetsgrad [35–37,42], kunnskap
ni måneder. Alvorlighetsgraden av                                  [18,38,39,44] og livs­kvalitet [37–40,42], så

depresjon var også bedre for studieg­ ruppen på                    vel som forskjellige aspekter ved psykologiske

alle tre oppf­ølgingst­idspu­nkt. Deltakerne                       påvirkninger av å leve med psoriasis. PASI var det

i studiegruppa hadde også høyere fysisk aktivitetsnivå          eneste objektive effektmålet, noe som tyder på at det er

gjennom hele studieperioden.                                    begrensede alternativer for hvordan måle effekt av

                                                                pedagogiske tiltak hos personer med psoriasis.

De to mindre omfattende intervensjonene rapporterte ingen

signifikante forskjeller mellom gruppene med hensyn til         De fleste spørreskjemaene eller instrumentene for å måle effekt

hoved­utfallsmål. En engelsk pilotstudie utført av Esser med av under­visningen var utviklet av forskerne selv [18,38,39,44],

flere (22) manglet statistisk styrke til å oppdage klinisk      og vurdering av validitet (gyldighet) ble bare beskrevet i en av

relevante forskjeller i PASI og DLQI mellom gruppene.           studiene [18]. Det virker derfor som det fortsatt er et gap i vår

Gradwell med flere (23) rapporterte at det ikke var noen        kunnskap om pasienter med psoriasis, og deres pedagogiske

forskjell i livskvalitet (DLQI) mellom gruppene i sin studie, behov. Det synes videre å være et stort behov for nye validerte

selv om begge grupper hadde forbedret DLQI-skåren med           måleinstrumenter, for å vurdere kunnskap mer objektivt. Det

om lag tre poeng etter seks uker. Her hadde studie­gruppen syntes også å være et manglende helhetlig fokus på tema som

som fikk oppfølging av sykepleier i etterkant av konsultasjon livsstilstiltak eller ønsket atferdsendring, som for eksempel økt

hos hudlege betydelig større kunnskap på enkelte områder, fysisk aktivitet, vektnedgang eller røykeslutt i studiene, med

for eksempel i forhold til varighet av behandling og hvordan unntak av studien utført av Bostoen et al. [42]. Bedring i self-

få ordnet seg nye resepter. I studiegruppen ble også 33 % av efficacy eller mestringstro som er et nøkkelbegrep innenfor

                                                                egenmestring (self management) [32], var ikke fokus i noen av

1234567                                                         de vurderte studiene.

          Bostoen, 2012 + ? ? + + – +                           Konklusjonene fra denne oversiktsartikkelen er derfor
            Ersser, 2011 + + ? – ? + ?                          begrenset. Antydningene om at pedagogiske og self-
                                                                management-intervensjoner virkelig har potensiale til
Fortune, 2002 and 2004 – – ? – – ? ?                            å påvirke alvorlighetsgraden av psoriasis, gi økt kunnskap og
         Gradwell, 2002 + + + + – + –                           forbedre livskvalitet, ble overskygget av metodiske svakheter
              Lora, 2009 + + ? – ? – ?                          og dårlig rapportering. Det var en betydelig mangel på
                                                                self-management-fokus, og sammenlignet med andre kroniske
       Pagliarello, 2011 – – – + – ? +                          tilstander, synes det å være få effektive sykdomstilpassede
            Renzi, 2006 – – – + – ? ?                           undervisningsprogram for pasienter med psoriasis. Den sist
                                                                utførte studien (Bostoen et al. (27) fra 2012) hadde generelt
                                                                bedre design, gjennomføring og mer helhetlig fokus.
                                                                Utfordringen blir nå å videreutvikle denne kunnskapen, for å
                                                                utvikle nye og mer effektive intervensjoner.

        Rothman, 1980 ? ? – – – ? ?                             Alle artikkelens referanser er publisert på
                                                                www.hudportalen.no/referanser.
          Schulte, 1985 – ? ? + – ? ?
                                                                Tillatelse til å oversette og republisere et sammendrag av artikkelen,
1. Random sequence generation (selection bias)                  er gitt av Elsevier Limited (på vegne av «Patient education and
2. Allocation concealment (selection bias)                      Counseling»).
3. Blinding of paricipants and personnel (performance bias)
4. Blinding of outcome assessment (detection bias)                 Vil du lese mer?
5. Incomplete outcome data (attrition bias)                        Har du lyst til å lese originalartikkelen i Patient
6. Selective reporting (reporting bias)                            Education & Counseling finner du linken her:
7. Other bias                                                      http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/
Figur 1: Gjennomgang av forfatternes vurdering av risikoen for     S0738399113004060
systematiske feil (Risk of bias, (ROB)) i hver studie.

                                                                                       HUD & HELSE ? NR. 1 2017 ? 19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24