Page 18 - Hud&Helse nr. 1/2017
P. 18
BEHANDLINGSREISER TIL UTLANDET
Skåringene ble deretter gitt en fargekode, der grønt var den gruppebaserte «kurs» med møter 1–2 ganger ukentlig (totalt
optimale fargen (= lav risiko for systematiske feil). Gult 15–48 timer). Flere fokuserte på å forbedre livskvalitet
indikerte uklar risiko, mens rødt betød høy risiko for (20–22;27;28), samt å redusere sykdomsalvorlighetsgrad
systematiske feil. Å vurdere kvalitet på denne måten er (20–22;27). En intervensjon hadde som hensikt å øke self-
viktig, da systematiske feil kan påvirke resultatene i en management ferdigheter (22), mens andre fokuserte på
studie, noe som igjen kan føre til at resultatene ikke å endre mestringsstrategier (20;21;28;29), øke sykdoms
samsvarer med virkeligheten (19). forståelse (20;21) eller tilby demonstrasjon av behandling
(23). Noen tiltak inkluderte stressmestringsteknikker
(20;21;28), og en studie (to publikasjoner) brukte kognitiv
atferdsterapi (10;11). En studie tilbød i tillegg ukentlig fysisk
trening, samt yoga og mindfulness-meditasjon (27). To
inkluderte også hjemmelekser for deltakerne med kjente
self-management verktøy, som å lage individualiserte mål
(10;11) og utføre avspenningsøvelser (21;28). To studier var
sykepleierledet (22;23), en ble ledet av en medpasient og en
lege (28), mens tre studier ble ledet av tverrfaglige grupper
(20;27;29).
Utfallsmål
For beskrivelse av de ulike utfallsmålene som ble benyttet for
å måle effekt, henvises det til originalartikkelen (31).
Resultat Kvalitetsvurdering
Vårt litteratursøk identifiserte 613 aktuelle artikler, hvorav De tre studiene som beskrev rene undervisnings
111 ble vurdert som potensielt relevante etter gjennomlesing intervensjoner (innfelt med rød ramme i Figur 1), ble vurdert
av titler og sammendrag. Av disse ble 9 artikler inkludert til generelt å ha lav metodisk kvalitet. Disse fikk som figuren
i oversiktsartikkelen. Artiklene beskrev 8 studier som viser mest røde og gule skåringer med hensyn til metodisk
varierte i forhold til innhold, varighet og fokus. Fem var kvalitet.
randomiserte kontrollerte studier (såkalt RCT-design), mens
fire var kontrollerte kliniske studier (tre med pasient To av studiene som fokuserte på både undervisning og
preferanser knyttet til gruppefordeling). Studiene var self-management brukte pasientens preferanser som
gjennomførte mellom 1980 og 2012, hvorav åtte var gruppefordeling i randomiseringsprosessen, og fikk på
europeiske (20–28) og en var kanadisk (29). grunn av dette flere kriterier med «rød skåring» eller høy
risiko for systematiske feil (10,11). Dette var også tilfellet for
For å beskrive innholdet best mulig valgte vi å dele artiklene de eldre studiene, på grunn av ufullstendig rapportering og
inn i to kategorier avhengig av fokusområder; a) de som bare lav metodisk kvalitet.
handlet om pasientundervisning og b) de som omhandlet en
kombinasjon av undervisning og self-management tiltak. Det var generelt høy frafallsprosent, hvor flere studier mistet
over 20 % av deltakerne underveis (21;27;29). Bare fire av
Tre studier (24;25;30) fokuserte utelukkende på undervisning studiene skåret «grønt» for kvalitetskriteriet «Tildeling av
om ulike aspekter ved psoriasis. To var gruppebaserte og tilfeldig rekkefølge». Det indikerer en tilfeldig og godt
varte i 2 timer, mens den andre var individuell uten gjennomført gruppefordeling, og studiene ble dermed ansett
opplysninger om varighet (30). Innholdet ble beskrevet som kvalifisert for effektanalyser (22–24;32). Oversikt over
empowerment-basert undervisning (25), eller som et studiene og de ulike vurderingskriteriene vises i Figur 1.
psykop edagogisk program med informasjon om psoriasis
og behandling (24). Den tredje studien evaluerte bruk av Effekter av intervensjonene
en «beslutningstavle» for å lette informasjon om behandling Gitt den dårlige metodiske kvaliteten i de tre studiene som
(30). fokuserte på pasientundervisning, er det dermed svært
Effekten av disse intervensjonene ble « PASI lite bevis for effekten av slike pedagogiske tiltak
for pasienter med psoriasis. En av studiene
sammenlignet med kontrollgrupper som var det (Lora, 2009) sammenlignet dog to ulike
enten fikk et pedagogisk program pedagogiske intervensjoner, så den
utarbeidet av en hudlege (24), SPA- eneste objektive absolutte effekten av pasient
behandling (25) eller undervisning kunne her ikke
effektmålet, noe
rutinebehandling (30). Det var som tyder på at det er evalueres.
hudleger som utførte to av Bare tre av de seks studier som
intervensjonene; en i samarbeid
med psykolog (24), mens den siste begrensede alternativer fokuserte på en kombinasjon av
ikke opplyste om hvem som stod undervisning og self management
for undervisningen (25). for hvordan måle effekt ble vurdert som å være av
tilstrekkelig metodisk kvalitet til at
Seks av studiene fokuserte på av pedagogiske tiltak vi kunne rapportere effekten av
pasientundervisning og praktiske intervensjonene (22;23;27). Den mest
self-management tiltak (egenmestring). hos personer med omfattende studien fra Belgia (Bostoen,
To intervensjoner var individualisert 2012) beskrev et 12 ukers program med 2
undervisning (22;23), mens fire var psoriasis. » ukentlige møter med sykdomsundervisning,
18 ? NR. 1 2017 ? HUD & HELSE