Page 18 - Hud&Helse nr. 1/2017
P. 18

BEHANDLINGSREISER TIL UTLANDET

Skåringene ble deretter gitt en fargekode, der grønt var den    gruppebaserte «kurs» med møter 1–2 ganger ukentlig (totalt
optimale fargen (= lav risiko for systematiske feil). Gult      15–48 timer). Flere fokuserte på å forbedre livskvalitet
indikerte uklar risiko, mens rødt betød høy risiko for          (20–22;27;28), samt å redusere sykdomsalvorlighetsgrad
systematiske feil. Å vurdere kvalitet på denne måten er         (20–22;27). En intervensjon hadde som hensikt å øke self-
viktig, da systematiske feil kan påvirke resultatene i en       management ferdigheter (22), mens andre fokuserte på
studie, noe som igjen kan føre til at resultatene ikke          å endre mestringsstrategier (20;21;28;29), øke sykdoms­
samsvarer med virkeligheten (19).                               forståelse (20;21) eller tilby demonstrasjon av behandling
                                                                (23). Noen tiltak inkluderte stressmestringst­eknikker
                                                                (20;21;28), og en studie (to publikasjoner) brukte kognitiv
                                                                atferdsterapi (10;11). En studie tilbød i tillegg ukentlig fysisk
                                                                trening, samt yoga og mindfulness-meditasjon (27). To
                                                                inkluderte også hjemmelekser for deltakerne med kjente
                                                                self-management verktøy, som å lage individualiserte mål
                                                                (10;11) og utføre avspenningsøvelser (21;28). To studier var
                                                                sykepleierledet (22;23), en ble ledet av en medpasient og en
                                                                lege (28), mens tre studier ble ledet av tverrfaglige grupper
                                                                (20;27;29).

                                                                Utfallsmål
                                                                For beskrivelse av de ulike utfallsmålene som ble benyttet for
                                                                å måle effekt, henvises det til originalartikkelen (31).

Resultat                                                        Kvalitetsvurdering

Vårt litteratursøk identifiserte 613 aktuelle artikler, hvorav  De tre studiene som beskrev rene undervisnings­

111 ble vurdert som potensielt relevante etter gjennomlesing intervensjoner (innfelt med rød ramme i Figur 1), ble vurdert

av titler og sammendrag. Av disse ble 9 artikler inkludert      til generelt å ha lav metodisk kvalitet. Disse fikk som figuren

i oversiktsartikkelen. Artiklene beskrev 8 studier som          viser mest røde og gule skåringer med hensyn til metodisk

varierte i forhold til innhold, varighet og fokus. Fem var      kvalitet.

randomiserte kontrollerte studier (såkalt RCT-design), mens

fire var kontrollerte kliniske studier (tre med pasient­        To av studiene som fokuserte på både undervisning og

preferanser knyttet til gruppefordeling). Studiene var          self-management brukte pasientens preferanser som

gjennomførte mellom 1980 og 2012, hvorav åtte var               gruppefordeling i randomiseringsprosessen, og fikk på

europeiske (20–28) og en var kanadisk (29).                     grunn av dette flere kriterier med «rød skåring» eller høy

                                                                risiko for systematiske feil (10,11). Dette var også tilfellet for

For å beskrive innholdet best mulig valgte vi å dele artiklene de eldre studiene, på grunn av ufullstendig rapportering og

inn i to kategorier avhengig av fokusområder; a) de som bare lav metodisk kvalitet.

handlet om pasientundervisning og b) de som omhandlet en

kombinasjon av undervisning og self-management tiltak.          Det var generelt høy frafallsprosent, hvor flere studier mistet

                                                                over 20 % av deltakerne underveis (21;27;29). Bare fire av

Tre studier (24;25;30) fokuserte utelukkende på undervisning studiene skåret «grønt» for kvalitetskriteriet «Tildeling av

om ulike aspekter ved psoriasis. To var gruppebaserte og        tilfeldig rekkefølge». Det indikerer en tilfeldig og godt

varte i 2 timer, mens den andre var individuell uten            gjennomført gruppefordeling, og studiene ble dermed ansett

opplysninger om varighet (30). Innholdet ble beskrevet som kvalifisert for effektanalyser (22–24;32). Oversikt over

empowerment-basert undervisning (25), eller som et              studiene og de ulike vurderingskriteriene vises i Figur 1.

psykop­ edagogisk program med informasjon om psoriasis

og behandling (24). Den tredje studien evaluerte bruk av        Effekter av intervensjonene

en «beslutningstavle» for å lette informasjon om behandling Gitt den dårlige metodiske kvaliteten i de tre studiene som

(30). fokuserte på pasientundervisning, er det dermed svært

Effekten av disse intervensjonene ble                       « PASI         lite bevis for effekten av slike pedagogiske tiltak
                                                                                for pasienter med psoriasis. En av studiene

sammenlignet med kontrollgrupper som                        var det        (Lora, 2009) sammenlignet dog to ulike
enten fikk et pedagogisk program                                              pedagogiske intervensjoner, så den

utarbeidet av en hudlege (24), SPA-          eneste objektive                        absolutte effekten av pasient­
behandling (25) eller                                                                 undervisning kunne her ikke
                                             effektmålet, noe
rutinebehandling (30). Det var           som tyder på at det er                      evalueres.
hudleger som utførte to av                                                            Bare tre av de seks studier som
intervensjonene; en i samarbeid

med psykolog (24), mens den siste        begrensede alternativer                     fokuserte på en kombinasjon av
ikke opplyste om hvem som stod                                                       undervisning og self management

for undervisningen (25).                 for hvordan måle effekt                     ble vurdert som å være av
                                                                                     tilstrekkelig metodisk kvalitet til at

Seks av studiene fokuserte på            av pedagogiske tiltak                        vi kunne rapportere effekten av
pasientundervisning og praktiske                                                     intervensjonene (22;23;27). Den mest
self-management tiltak (egen­mestring).      hos personer med omfattende studien fra Belgia (Bostoen,
To intervensjoner var individualisert                                         2012) beskrev et 12 ukers program med 2
undervisning (22;23), mens fire var                   psoriasis. »         ukentlige møter med sykdomsundervisning,

18 ? NR. 1 2017 ? HUD & HELSE
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23