Page 17 - Hud&Helse nr. 1/2017
P. 17

nåværende status som en autoimmun sykdom, med høy                               « Følgelig
risiko for fysiske og psykiske følgetilstander (14), endret                     kan både
dette. Pasienter med psoriasis tar mange daglige beslutninger         pasientopplæring, self-
om behandlingsvalg, behandlingstrofasthet og valg av                management-programmer
livsstil. Det er dermed et åpenbart behov for et mer helhetlig       og veiledning bidra til at
pedagogisk opplæringstilbud med tilpasset undervisning                pasienter med kroniske
om psoriasis, samt fokus på effektiv egenmestring av syk­           sykdommer som psoriasis
dommen og å stadfeste hvilke av de nåværende metodene                 oppnår bedre kunnskap
som har vist best effekt.                                            og innsikt, slik at de kan
                                                                       foreta informerte valg
Det må understrekes at «Pasientundervisning» og «Self-                     om egen helse. »
management» (egenmestring) i teorien baserer seg på ulike
pedagogiske prinsipper. Tradisjonell pasientundervisning        intervensjon eller program. Disse ordene ble alle kombinert
formidler ofte sykdomsspesifikk informasjon og tekniske         med psoriasis og/eller hudsykdom og/eller kronisk sykdom.
ferdigheter (15). Hensikten der er å øke deltakernes
kunnskap om sykdom og behandling, og derav øke                  Databaser som ble benyttet var MEDLINE, EMBASE,
motivasjonen for atferdsendring (16). Tradisjonelt sett er      CINAHL, PubMed, PsycINFO, SweMed og Cochrane Controlled
både innhold og fokus bestemt av helsearbeidere (17).           Trials Register.

Innen self-management undervisning er det derimot               Alle titler og sammendrag av artikler ble deretter gjennom­
pasientene selv som skal identifisere relevante problem­        gått. Fulltekstversjoner av potensielt relevante studier ble
stillinger i eget liv og hverdag. Ved å tilby et samarbeidende  vurdert. For å vurdere de inkluderte studienes metodiske
partnerskap med helsepersonell, er målet å øke den enkeltes     kvalitet, foretok to av artikkelforfatterne (uavhengig av
problemløsningsferdigheter, samt å gi deltakerne bedre          hverandre) en evaluering av risiko for systematiske
mestringstro (17;18). Følgelig kan både pasientopplæring,       skjevheter basert på 7 ulike kriterier for hver studie [34].
self-management-programmer og veiledning bidra til at           Kriteriene omhandlet eksempelvis hvorvidt pasientene
pasienter med kroniske sykdommer som psoriasis oppnår           i studien var tilfeldig fordelt (randomisert) til studien (de
bedre kunnskap og innsikt, slik at de kan foreta informerte     som fikk undervisning eller egenmestringstiltaket) eller
valg om egen helse.                                             kontrollgruppe (de som fikk vanlig behandling/ingen
                                                                undervisning), eller om pasient og/eller forsker var klare
Metode                                                          over gruppefordelingen (såkalt blinding). Hver oppføring ble
For å finne aktuelle studier utførte vi et bredt systematisk    vurdert som enten «lav risiko», «høy risiko» eller «uklar
litteratursøk med søkeordene pasientundervisning, rådgivning,   risiko for systematiske feil».
self-management (egenmestring), self care (egenomsorg),

                                                                HUD & HELSE ? NR. 1 2017 ? 17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22